Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 79 gości oraz 0 użytkowników.

Żukowo_Zielona Wieś-Relacja z wycieczki

Wycieczka krajoznawczo-historyczna
Żukowo-Wieżyca-Szymbark-Będomin-Zielona Wieś.
29.09.2016r.

Dzisiejsza trasa wiedzie nas przez część regionu kaszubskiego. W Żukowie byliśmy ok. 9.00.  Przewodnik lokalny - kol. Genowefa Zasada przedstawiła nam historię osady, później miasta.. Kościół klasztorny w Żukowie p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny jest najstarszym zabytkiem sakralnym  na Kaszubach. Pierwsze wzmianki o fundacji klasztoru Norbertanek przez księcia Mściwoja, pochodzą z początku XIII. Powstanie obecnego kościoła datuje się na XIV w. Spośród cennego wystroju wnętrza świątyni wyróżnia się późnogotycki ołtarz antwerpski z początku XVI w.,  XVII-wieczny ołtarz główny z obrazem gdańskiego malarza Hermana Hana oraz dwa barokowe ołtarze boczne, malowidło przestawiające scenę rzezi żukowskich zakonnic jaka miała miejsce w 1226 r.  Klasztor istniał do połowy XIX w. tj. do 1834r. a następnie  został zlikwidowany przez władze pruskie. Kościół otoczony jest murem z wnękami z przedstawieniami zakonnic oraz figurą św. Norberta na dziecińcu. Żukowo posiada prawa miejskie od  1 stycznia 1989. Liczy ok. 6000 mieszkańców.  Następnie szlakiem Wzgórz Szymbarskich mijając kilka wsi kaszubskich ( Glincz, Babi Dół, Borcz, Somonino, Egiertowo i Hopowo ) dojechaliśmy do kolejnego miejsca naszego zwiedzania. To Wieżyca- miejsce najwyższego wzniesienia nie tylko na Kaszubach ale i na całym Niżu Europejskim, wynoszącym ok. 329 m npm.  Po 14 minutach idąc od parkingu lasem znaleźliśmy się na szczycie wzgórza. Na wysokości 35 m usadowiono  "Kaszubską Wieżę Widokową im. Jana Pawła II. Z wieży rozpościera się wspaniały widok na Wzgórza Szymbarskie, Kółko Raduńskie oraz " Drogą Kaszubską". Schodząc  ze wzgórza, spotkaliśmy sympatycznego Pana-pracownika Rezerwatu Przyrody oraz kolejnego Kaszuba w stroju regionalnym, jadącego na motocyklu z białą super zadbaną kozą. Proponował nam sprzedaż koziego sera. Udajemy się  dalej do Szymbarku. W lesie znajduje się Centrum Edukacji i Promocji Regionu. Miejscowa  przewodniczka opowiedziała nam o miejscu, pomysłodawcy skansenu.  Wspólnie zaśpiewaliśmy"Kaszubskie nuty" i  udaliśmy się na zwiedzanie obiektu. Zobaczyliśmy min. "krzywy dom stojący na głowie do góry nogami", Dom Sybiraka, najdłuższą deskę świata dł. 46,53 metra!, która jest  światowym rekordem Guinnessa, pomnik i bunkier Gryfa Pomorskiego, replikę dworu szlacheckiego (Salino), replikę drewnianego kościoła  św. Roha, Dom Trapera  Kaszubskiego z Kanady, Dom z Turcji i wiele innych atrakcji. Zadowoleni z pobytu, ruszamy naszym mini autokarem do Będomina. Oczekuje na nas kolejny przewodnikZnajdujemy się w jedynym na świecie  Muzeum Hymnu Narodowego. W Muzeum prezentowane są dwie wystawy stałe. Pierwsza zatytułowana "Józef Wybicki i jego epoka", która ukazuje życie i działalność publiczną Józefa Wybickiego oraz druga  przedstawiająca okoliczności powstania „Mazurka Dąbrowskiego”. Prezentuje  również zabytkowe wnętrza  pomorskiego dworu szlacheckiego z XVIII i początku XIX wieku.Dworek otoczony jest  zadbanym  parkiem a w nim min. 400-letni dąb szypułkowy, zwany "Dębem Wybickiego", który  w 2013 roku zdobył tytuł "Drzewo Roku 2013",  w 2014r. wyróżniony dyplomem w Brukseli za zajęcie III miejsca w konkursie na" Europejskie Drzewo Roku 2014". Po drodze do Zielonej Wsi poszliśmy spacerem do pobliskiego, będomińskiego lasu gdzie zobaczyliśmy pomnik upamiętniający miejsce, w którym w 1945 r. zamordowano 30 kobiet narodowości żydowskiej pochodzących z Węgier. To ofiary  Marszu śmierci Obozu Stutthof. Na Uroczysku, na jedynym na Ziemi kościerskiej " Żywym Muzeum" po ciekawej prelekcji, i konsumpcji pieczonych kiełbasek z rożna i innych  zdrowych smakołyków zakończyliśmy program naszej wycieczki autokarowej. Do Gdańska wróciliśmy ok. 19.30.