Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 19 gości oraz 0 użytkowników.

Rowery 09 10 2015 r.

W dniu 09 10 2015 r. w piątek o godz.10 na dworcu PKP Gdańsk-Wrzeszcz spotkało się 10-ciu członków i sympatyków Koła Grodzkiego, entuzjastów rowerowej kierownicy. Stąd rozpoczęliśmy dzisiejszą wycieczkę rowerową na trasie Gd. Wrzeszcz - Gd. Osowa - Port Lotniczy - Rębiechowo - Gd. Oliwa - Jelitkowo - Brzeźno- Gdańsk. Z dworca PKP Gd. Wrzeszcz do przystanku PKP Gd. Osowa  dojechaliśmy Pomorską Koleją Metropolitalną, mijając kolejne  przystanki PKP : Gdańsk -  Wrzeszcz, Strzyża, Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Port Lotniczy, Rębiechowo i Osowa. Dalej  wsiadamy na dwa kółka i kręcimy drogą wewnętrzną  w kierunku Klukowo ( pięknie położona  okolica. Graniczy z lasem, od wschodu i zachodu z nowo wybudowanymi domkami jednorodzinnymi). Następnie dojeżdżamy do Portu  Lotniczego  im. Lecha Wałęsy. Lotnisko leży w gdańskiej dzielnicy Matarnia, niedaleko wsi Rębiechowo, od której  wzięło swoją nazwę. Leży w odległości 10 km od Gdańska, 12 km od Sopotu i 23 km od Gdyni, w pobliżu obwodnicy Trójmiasta. Następnie zatrzymaliśmy się na chwilę w obrębie lotniska, gdzie  znajduje się specjalny punkt widokowy, z którego można obserwować panoramę lotniska,  fotografować lądujące i startujące samoloty. Ruszamy dalej ścieżką leśną do Złotej Karczmy. Stąd wjechaliśmy w kolejną ścieżkę leśną, rowerową, Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Dalej mijamy  Dolinę Radości, położoną nad Potokiem Oliwskimna terenie Trójmiejskiego Parku  Krajobrazowego, otoczoną  kompleksem Lasów Oliwskich. To już  dzielnica Oliwa a przed nami  Zabytkowa Kuźnia Wodna, Dwór Oliwski,  XVII-wieczny  dworek przekształcony w luksusowy hotel. Dalej  Wzgórze Pachołek. Teraz dojście na Pachołek jest o wiele łatwiejsze bo  w 2014r. zbudowano  tu nowe schody i poręcze, stół do gry w szachy i przyrząd do ćwiczeń na świeżym powietrzu.  Ze stalowej15-metrowej  platformy widokowejwybudowanej w 1975 przez Mostostal, rozpościera się panoramiczny widok na całą okolicę i Zatokę Gdańską. Pogoda nam sprzyja. Jest jesiennie i ciepło. Przejeżdżamy dalej obok Parku Oliwskiego im. A. Mickiewicza , którego początki sięgają XVw. Park został ukształtowany na wzorach francuskiej, angielskiej a ostatnio również japońskiej sztuki ogrodowej. Dużo tam różnorodnego, starego europejskiego i amerykańskiego drzewostanu. Obszar parku wynosi ok. 12  ha.  Dalej jedziemy w kierunku Jelitkowa aby dotrzeć do Parku Regana. To park nadmorski, rozciągający  się od ul. Piastowskiej w Jelitkowie do al. Hallera. Jest jednym z najnowszych parków w mieście. Powstał w latach 2003-2006. Obszar parku wynosi ok. 62 ha. Na terenie parku znajdują się dwa stawy wodne, tereny rekreacyjne oraz dużo nasadzonych drzew, ozdobnych traw i krzewów  oraz bylin. Tu okolicznościowe, pamiątkowe zdjęcie z papieżem i Prezydentem R. Reganem. Odpoczynek na posiłek, podsumowanie  dzisiejszej wycieczki  rowerowej i dalszy ciąg  jazdy w kierunku Brzeźna, ul. Hallera do Opery Bałtyckiej.  Jest godzina 15.30. W tym miejscu  następuje  pożegnanie  uczestników wycieczki i zakończenie przejazdu.

Dziękujemy koledze Andrzejowi Kuligowskiemu za przygotowanie  interesującej trasy.