Ostatnia aktualizacja: 08.12.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 29 gości oraz 0 użytkowników.

19 10 Tunel pod Martwą Wisłą

Sekretarz „Koła  Grodzkiego” przy PTTK O/Gdańsk rozesłał wcześniej do wszystkich członków wici. Na zwiedzanie tunelu jezdnego pod Martwą Wisłą przyszło 16 osób. Była to jedna, jedyna okazja by zobaczyć w stanie surowym ogromne przedsięwzięcie  połączenia dwóch brzegów poprzez dwa ciągi jezdne (tunele). Te jezdnie w przyszłym roku pozwolą na przejechanie z Trasy Sucharskiego (od strony Obwodnicy Południowej S-7) do wielkiego ronda Marynarki Polskiej (o średnicy 130 metrów) i dalej Trasą Słowackiego do Obwodnicy Trójmiejskiej (S-6). W ten sposób będzie łatwiejszy dojazd do dzielnic położonych od strony morza i dalej. Również wyjazd z miasta w kierunku Warszawy, Malborka, Łodzi będzie łatwiejszy i szybszy. Około godz. 09.30 była garstka oczekujących na otwarcie „wierzei” pilnowanych przez panów porządkowych. Tramwaje 7. i 10. zaczęły przywozić tłumy ludzi. Służby biorące udział w goszczeniu nas  były na każdym kroku – widoczni byli z daleka. Punktualnie o godz. 10.00. wpuszczono „zbiorowisko” w trasę jednokierunkową po prawej stronie od strony ronda. Z daleka wloty do tych dwóch tuneli nie wyglądały tak imponująco. Dopiero jak do nich podeszliśmy to okazało się, że wielkość ich wynosi 11 metrów, a więc moich wielkości może się zmieścić 6 i ciut razy. Szliśmy tym prawym tunelem prawie biegnąc, (bo z górki) ponieważ zagłębiał się na głębokość 35 metrów mierząc od lustra Martwej Wisły do dna tunelu. W każdym tunelu mieścić się będzie po dwa pasy jezdne. Dla jadących tunelami w jedną oraz w drugą stronę i dla ich bezpieczeństwa są one połączone, a są już częściowo porobione przejścia. Miejsca drążenia tych przejść są zamrażane przez wielkie agregaty chłodnicze. Bardzo imponująco i finezyjnie wyglądał ten układ zamrożonych rurociągów.  Długość tuneli wynosi 1377, 5 metry (razy dwa). Natomiast maszyna tzw. TBM (własność firmy OHL z Hiszpanii) wydrążyła 1072,5 metra (razy dwa). Drążenie tunelu rozpoczęto 29 maja 2013 roku. Wydrążony otwór był natychmiast obkładany zabezpieczającymi „klockami Lego” (wyprofilowanymi płytami betonowymi). Oddanie tuneli do eksploatacji przewidziane jest na połowę przyszłego roku. Jest to inwestycja droższa niż budowa mostu. Z uwagi, że Martwa Wisła jest torem wodnym dla statków pełnomorskich, dlatego dla ich i ludzi bezpieczeństwa zdecydowano się na budowę tuneli. Firmy biorące udział w pracach montażowych bardzo ładnie i bezpiecznie przygotowały ciąg pieszy dla zwiedzających. W tej chwili są nagie betonowe ściany. Gdzie niegdzie są przecieki wody. Infrastruktura tych tuneli (kanałów) w postaci rurociągów i urządzeń wyciągowo-nawiewnych, instalacji elektrycznych i innych dopiero będzie wykonywana pod jezdniami w przestrzeni do około 4 m. od dna tunelu. Kiosków spożywczych, kawiarń nie będzie, ponieważ ciągi w tych tunelach nie przewidują osób przemieszczających się pieszo czy na rowerach. Służyć będą wyłącznie przejeżdżającym samochodom. Byli też prezydenci miast: Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski tak, że  nie byliśmy sami w tej „przeprawie”. „Otwarcie tuneli pozwoli także na uruchomienie nowej linii autobusowej łączącej Stogi z Brzeźnem i Zaspą. Obecnie ZTM Gdańsk wraz z ZDiZ-em opracowuje dokładną trasę przejazdu i rozkład”. Na końcu tej trasy czekały niespodzianki jak gorąca grochówka (zjadłem bom głodny, a w domu nie mam), kawa, kalendarz naścienny (wziąłem), notesy, balony (myślałem, że dam wnukowi, ale narobił huku i dostał tylko patyk) itd. A na początku przed wejściem chyba każdy otrzymał znaczek TBM z widokiem tarczy wiercącej, a nazwie „DAMROKA” – poszukajcie w internecie z czym się wiąże ta nazwa. Prawdopodobnie budowę tuneli odwiedziło około 16000 osób w tym i „MY”.

Dał to do wiadomości „Kołu Grodzkiemu” przy PTTK O/Gdański PTTK członek Koła: kol. Lucjan Parfianowicz czyli „Sław” 
{phocagallery view=category|categoryid=74|limitstart=0|limitcount=0}