Ostatnia aktualizacja: 08.12.2024 Andrzej Kuligowski
Odwiedza nas 10 gości oraz 0 użytkowników.
2013.09.24 Rowery
Wycieczka rowerowa:Gdańsk - Długie Ogrody - Przeróbka - trasa Sucharskiego - Westerplatte - Twierdza Wisłoujście - przeprawa promem do Nowego Portu - ul. Marynarki Polskiej - gen. J. Hallera - Al. Zwycięstwa - Gdańsk.
24.09.2013r. o godz.10.00 grupa miłośników jazdy rowerowej Koła Grodzkiego spotkała się na Długim Targu przy fontannie Neptuna. Stąd 10-cio osobowa ekipa wyruszyła na trasę. Minęliśmy Bramę Zieloną z 1568r. zbudowaną przez Ragniera z Amsterdamu wg projektu Hansa Kramera w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Od 1357r. stała w tym miejscu skromna, gotycka brama Kogi. Przez most zielony mijamy płd. część Wyspy Spichrzów. Na niej pozostałości fortyfikacji miejskich - Bramę Stągiewną .Na Wielkiej Stągwi, zachowały się trzy herby: Gdańska, Rzeczypospolitej oraz Prus Królewskich. Dalej przejazd przez Długie Ogrody. Tu mały przystanek przy Kościele św. Barbary, który powstał na przestrzeni XIV-XV wieku na miejscu drewnianej, przyszpitalnej kaplicy. Kilka razy odbudowany po pożarach. W 1945r. zniszczony i dopiero w latach 1956-1967 odbudowany. Wyposażenie wnętrza - współczesne. Piękne i wielkie okna witrażowe. Zachowane XVII-wieczne rzeźby 4 ewangelistów i świętych. Kolejny zabytek to Brama Żuławska z 1628r. dzieło Jana Strakowskiego z okazałym herbem Gdańska. Kiedyś nad herbem znajdował sie orzeł polski usunięty przez Prusaków. Dalej od zachodu widzimy Most Siennicki zbudowany w 1912r. a po prawej stronie Osiedle Przeróbka. Dawniej tu flisacy mieli swoje obozy i zajmowali się osuszaniem i wietrzeniem zboża. Stąd nazwa osiedla. W czasie drugiej wojny światowej - znajdowała się tu filia niemieckiego obozu koncentracyjnego Stutthof oraz obóz jeńców radzieckich. Przed skrętem na trasę Sucharskiego widok na Most Wantowy im. Jana Pawła II na Martwej Wiśle, oddany do użytku w 2001r. proj. Krzysztofa Wąchalskiego, dł.380m,szer.20,3m. Most podwieszony na 1 pylonie wysokości ok 100m. Przed nami trasa Sucharskiego po wielkim remoncie i przebudowie. Po drodze "Węzeł Wosia Budzysza" (nazwa od pseudonimu Jana Karnowskiego, młodego pisarza i działacza kaszubskiego), "Węzeł ku Ujściu", Pomorskie Centrum Logistyczne powstałe w 2013r. na 110 hektarach powierzchni. Na terenie PCL znajdują się hale produkcyjne magazynowe i składowe o pow. 500 tyś. m kw. Inwestorem - australijska Grupa Goodman. Goodman jest obecny w Europie, Australii, Azji oraz Ameryce Północnej. W Polsce powstał główny węzeł logistyczny w Europie, posiadający dostęp do krajowych, międzynarodowych, kolejowych, lotniczych i morskich połączeń drogowych. Chociaż to już późny wrzesień, pogoda na jazdę rowerem jak na razie bardzo dobra. Dojeżdżamy do Terminalu Kontenerowego głębokowodnego DCT ( gł. od 13,5-16,5m.). To największy port kontenerowy w Polsce o pow. 44 ha. Tu następuje obsługa polskiego eksportu i importu. Jedyny niezamarzający głębokowodny terminal w południowej części Morza Bałtyckiego, dzięki któremu Gdańsk stał się kluczową częścią morskiego szlaku handlowego między Europą a największymi portami Azji. Terminal obsługuje Maersk line Azja-Europa poprzez Kanał Sueski-Rotterdam--Bremenhafen; Gdańsk-Goteborg; Gdańsk-Helsinki; Gdańsk-Petersburg. Możliwości przeładunkowe na 2014r. planowane są do 4 mln kontenerów. Kolejnym miejsce naszego postoju są bunkry, umocnienia 25 Baterii Artylerii Stałejznajdującej się w dzielnicy Gdańsk Stogi w latach 1950-1977. Byliśmy na byłym stanowisku Ogniowym nr 601 kalibru 130mm Baterii Artylerii Stałej. Widzieliśmy dwie wieże przeznaczone do kierowania ogniem, silosy portowe oraz las okalający teren. Następny obiekty, to Port Pnzbudowany w latach 1970 - 1975, połączony olbrzymim rurociągiem z Rafinerią Gdańską wraz z najmłodszą latarnią morską, która w porcie powstała w 1984r. Przed nami Westerplatte- półwysep u ujścia Martwej Wisły do Zatoki Gdańskiej. Symbol wybuchu II-ej wojny światowej. Podjechaliśmy do pomnika-brzozy, pomnika Obrońców Wybrzeża, zwiedziliśmy Wartownię nr1- dzisiaj oddz. MHMG.To jedna z sześciu wartowni zbudowanych w latach 30. XX wieku. Dzięki przesunięciu w roku 1967 na obecne miejsce, uniknęła rozbiórki. Następny etap naszego przejazdu to Twierdza Wisłoujście - od XIV w. jedyna w Polsce wodna twierdza broniąca wejścia na Martwa Wisłę. Dzisiaj oddz. MHMG. Informacje o w/w obiektach przekazywałam uczestnikom bezpośrednio przy obiektach.
Nie opisuję historycznie i współcześnie Westerplatte oraz Twierdzy Wisłoujście z uwagi na to, że na tych obiektach byliśmy już niejednokrotnie. Teraz tylko promem do Nowego Portu a stąd ul. Marynarki Polskiej, Al. Zwycięstwa do Gdańska. Godzinę później zaczął padać rzęsisty deszcz. Nam udało się wrócić przed deszczem. Zrobiliśmy ok.30 km.
Opracowanie i prowadzenie wycieczki : Kol. Gienia Franczak