Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 56 gości oraz 0 użytkowników.

2013 06 29 Żółty szlak III etap

Spacer ,,Żółtym Szlakiem”
III-ci etap - od Złotej Karczmy do Osowej ul. Spacerowa

Dnia 29.06.2013r.o godz.9.50 spotkaliśmy się na przystanku autobusowym przy  ul. Słowackiego. Po przejechaniu paru przystanków autobusem 157 wysiedliśmy w Złotej Karczmie. Tutaj zaczęła się nasza III już wyprawa "żółtym szlakiem". Tym razem mieliśmy do przebycia odcinek ok.10km od Złotej Karczmy do ul. Spacerowej. Nasza grupa liczyła 24 osoby, a wycieczkę poprowadził oczywiście nasz kolega klubowy Jan Lewicki. Pogoda dopisała, więc raźno ruszyliśmy w kierunku lasu. Następnie bardzo malowniczą, zieloną drogą ( stąd pewnie nazwa Trawiasta Droga) doszliśmy na dno dolinki. Tutaj szlak żółty przekracza bystry ciek, który jest górnym biegiem Oliwskiego Potoku, mającego swój początek w okolicach Matarni. Następnie wspinając się dość nikłą drogą dotarliśmy w pobliże obwodnicy trójmiejskiej, o czym dał znać dobiegający nas hałas. Potem skręciliśmy na północ, aby wkrótce przeciąć drogę asfaltową służącą leśnikom. Dalej dość krętą trasą przez bardzo zróżnicowany las dotarliśmy do obniżenia. Podążając dalej w kierunku północnym minęliśmy po drodze pomnik przyrody- Głaz na Wzgórzu. W końcu zeszliśmy do dolinki, dnem której płynie nikły dopływ Oliwskiego Potoku nazwany Dziczym Potokiem. Następnie idąc dalej wyszliśmy na szeroki trakt zwany Węglową Drogą. Tutaj część osób zboczyła ze szlaku w prawo, aby po przejściu ok.500m dojść do znajdującego się po lewej stronie drogi (powyżej zbocza doliny) głazu narzutowego zwanego Diabelskim Kamieniem. Ten ciekawy obiekt - pomnik przyrody- złożony jest z dwóch nierównych części, czyli jest jakby pęknięty. Legenda głosi, że kamień został rozłupany przez rozgniewanego purtka, który został przechytrzony przez kaszubskiego chłopinę. Aby podkreślić diabelskość miejsca, pobliska kulminacja jest nazywana Czarcią Górą. Oczywiście nie obyło się bez pamiątkowych zdjęć przy Diabelskim Kamieniu. Przeszliśmy już ok.1/3 trasy, jak dotąd droga nie była trudna, choć bardzo zróżnicowana. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej w lewo opuszczając Węglową Drogę, Następnie dość krętą drogą wspinamy się na siodełko poniżej Wzniesienia Marii, a potem schodzimy dość stromą drogą do kolejnego obniżenia - Doliny Ewy, nazywanej takze Doliną Świeżej Wody. Z dna doliny znowu czeka nas wspinaczka do Długiej Drogi zwanej Białą Drogą .Był to najtrudniejszy odcinek naszej wyprawy, ale co to dla nas! Następnie po przejściu ok.800m wyszliśmy na prostokąt pól i łąk z położoną w głębi Owczarnią. Tutaj skrajem lasu doszliśmy do dolinki zwanej Dolinką Kamieniską. Jak można przypuszczać na podstawie faktu, iż występuje tu bruk i przydrożne kamienie jest to fragment dawnego ciągu drożnego, używanego pewnie przed wybudowaniem szosy oliwskiej. Następnie udaliśmy się w górę i cały czas idąc przez las doszliśmy w rejon Centrum Handlowego Osowa. No i przecinając uliczkę dojazdową dotarliśmy do końca naszej wyprawy - do ul. Spacerowej. Przejście całej trasy 10km zajęło nam ok. 4godz. Ten odcinek żółtego szlaku jest bardzo zróżnicowany, wąskie, kręte ścieżki i szerokie trakty, sporo dolin i wzniesień, jedno szczególnie strome i trudne. Ale cała grupa wytrwała do końca! Na zakończenie wycieczki kol. Ewa Banasiak podziękowała wszystkim uczestnikom za udział w wyprawie i naszemu przewodnikowi za "opiekę nad grupą".