Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 41 gości oraz 0 użytkowników.

Toruń 2015

WYCIECZKA DO TORUNIA  W DNIU 11.07.2015r

Do Torunia dojechaliśmy autostradą szybko i sprawnie. Dzięki  fortyfikacjom ,którymi otoczone było miasto ocalało ono z dwóch wielkich wojen XX w bez większych strat  i dzięki temu zachowało się wiele oryginalnych zabytków. Przez mury obronne przeszliśmy  przez Bramę Klasztorną  i skierowaliśmy się do  Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika bo to właśnie  muzeum było celem naszej wycieczki.

Tony Halik (ur.1921 Toruń – 1998)podróżnik, dziennikarz, pisarz, autor programów telewizyjnych, które doskonale pamiętamy i bardzo sympatyczny człowiek. Po wojnie wziął ślub z  Pierette, dziewczyną która podczas wojny  udzieliła mu schronienia we Francji. Ma z nią syna Ozana.

Elżbieta Dzikowska –jego druga żona  w 1999r podarowała mieszkańcom Torunia zbiór eksponatów z wypraw po świecie.

Weszliśmy do pierwszej sali zatytułowanej „ Tony Halik moja wielka przygoda”. Z licznych opisów  dowiedzieliśmy się o podróżach Toniego Halika wraz z pierwszą żoną Indianką po Ameryce Południowej. Obejrzeliśmy na ekspozycjach brazylijski stan Mato Grosso, wyprawy do Indian Kokaja, oraz do plemion znad rzeki Xingu. W latach pięćdziesiątych Tony Halik odbył wielką podróż jeepem do  Argentyny. Zwiedzał Cuzo i Machu Picchu  fascynującą siedzibę Inków ukrytą przez wieki w górach Peru. Oprócz zdjęć wykonanych przez podróżnika obejrzeliśmy trzy fragmenty jego archiwalnych filmów .

Na pierwszym piętrze  wyeksponowano zdjęcia ze wspólnych podróży Toniego i Elżbiety Dzikowskiej po Meksyku i Gwatemali. Następnie oglądaliśmy wyroby rzemieślnicze grup etnicznych zamieszkujących tereny dawnej Mezoameryki a zwłaszcza kultury Majów. Uwagę naszą przykuły różnobarwne tkaniny, bluzy kobiece z różnych wiosek z Gwatemali, ubiory meksykańskie. Perełką wystawy była prekolumbijska kolekcja dziewięciu ceramicznych figur z okresu od 200r.p.n.e. do 800r.n.e pochodzących z Meksyku.

Następna ekspozycja nosiła nazwę „W krainie łowców głów oraz przez Czarny Ląd”. Elżbieta Dzikowska dotarła do trudnodostępnych wiosek ludów  na Nowej Gwinei i do wiosek w Indiach. Przywiozła ozdoby wykonane z surowców naturalnych, biżuterię etniczną, rytualną maskę i harfę.

Przeszliśmy do kolejnego pomieszczenia by obejrzeć  prezentację poświęconą  pamięci wielkich podróżników i odkrywców gdzie przypomnieliśmy sobie postacie  m. inn. Marco Polo, Krzysztofa Kolumba, Vasco de Gama, Ferdynanda Magellana, James Cooka. Był tam też krótki pokaz multimedialny prezentujący wyobrażenia dawnych europejczyków o nieznanych lądach i ich mieszkańcach.

Na drugim piętrze  kamienicy   zgromadzono  ozdoby i tkaniny z Chin oraz biżuterię wykonaną z korali i turkusów.

W  następnej sali podziwialiśmy kunszt ludzi, którzy ręcznie wykonali piękną biżuterię ze srebra, kamieni półszlachetnych i koralików oraz z naturalnych surowców :kłów zwierząt, nasion,  muszli, kości i włókien roślinnych. Ostatnia ekspozycja to „ Polskie odkrywanie i opisanie świata”, w której przedstawiono zasługi Polaków  w poznawaniu nowych krain i plemion, m. inn. Edmunda Strzeleckiego, Arkadego Fiedlera, Olgierda Budrewicza, Borysa  Malkina.

Wyprawa do muzeum odświeżyła  naszą wiedzę z zakresu historii ,geografii, archeologii i etnografii.

Po wyjściu z Muzeum Podróżników rozpoczęliśmy wędrówkę po mieście z przewodnikiem. Obok muzeum zobaczyliśmy Planetarium  urządzone w dawnym zbiorniku gazowym.

Najwięcej czasu poświęciliśmy na zwiedzanie Starówki,  w której centralnej części stoi ceglany  Ratusz Staromiejski .Zrobiliśmy zdjęcia pod Pomnikiem Flisaka z żabami i pod pomnikiem Mikołaja Kopernika. Oczywiście po drodze kupowaliśmy  aromatyczne, toruńskie pierniki. Kolejno oglądaliśmy   Dwór Artusa ,kamienicę pod gwiazdą o późnobarokowej fasadzie  ozdobionej na szczycie złotą gwiazdą  aż doszliśmy do domu  Mikołaja Kopernika, w którym prawdopodobnie się urodził. Przeszliśmy słuchając opowieści  przewodnika do średniowiecznej Katedry śś. Janów , gdzie ochrzczono Mikołaja. Katedra  to najpiękniejszy gotycki budynek sakralny z początków XIII w.  Znajduje się tu potężny dzwon Tuba Dei –Trąba Boża o wadze ponad 7000kg. W nawie głównej wspaniale prezentuje się barokowy ołtarz. Są tam też barokowe organy, jedne z najstarszych w Polsce.W kościele Wniebowzięcia NMP jedną z największych historycznych ceremonii był pogrzeb szwedzkiej królewny Anny Wazówny, siostry Zygmunta III Wazy. Krzywa Wieża –  kolejny symbol  miasta Kopernika i pierników  to  średniowieczna baszta obronna w murach obronnych miasta, znacznie odchylona od pionu.

Wrażenie zrobiły na nas zrekonstruowane mury obronne z XIII w z 3 bramami (było 8) i fragmenty Zamku Krzyżackiego, który był otoczony fosą. Staromiejski zespół Torunia wpisany został na listę Unesco.

Minęliśmy Teatr Baj, któremu po przebudowie został nadany charakter   magicznej szafy.

Zwiedziliśmy Kościół św. Jakuba  z mistycznym Krucyfiksem Drzewo Życia z XIV w.

Wędrując urokliwymi uliczkami doszliśmy do Rynku Nowomiejskiego, w centrum którego wznosi się Ratusz Nowomiejski. Niedaleko  Gospoda pod Modrym Fartuchem z XVw .Było to kiedyś miejsce spotkań królów polskich. Apteka pod Złotym Lwem  i dalej  kościół św. Katarzyny.

O specyfice Torunia decyduje również  panorama miasta od strony Kępy Bazarowej(mniej więcej naprzeciwko naszego parkingu). Świetnie prezentują się monumentalne budynki m.inn.: Koszary Racławickie, zespół gotyckich i barokowych spichlerzy, Brama Klasztorna, Baszta Gołębia a w głębi wieże kościołów św. Ducha i Wniebowzięcia NMP, dachy Dworu Artusa, wieża Ratusza Staromiejskiego, Brama Żeglarska, katedra śś. Janów, Baszta Żuraw, Brama Mostowa, ruiny Zamku Krzyżackiego, kościół św. Jakuba i św. Katarzyny. Panoramę można obejrzeć  na bilecie do Muzeum Okręgowego – oddz.Muzeum Podróżników.

Po dobrym obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną .Kol. Andrzej Kuligowski otrzymał podziękowania za świetnie zorganizowaną wycieczkę.