Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 49 gości oraz 0 użytkowników.

Słowiński Park Narodowy

W sobotę 13 czerwca grupą 18 osobową pojechaliśmy do Słowińskiego Parku Narodowego.

SPN utworzony  w 1967 roku na terenie ponad 18 tys. hektarów  znajduje się na terenie naszego województwa. Jest on jednym z 24 Parków Narodowych, przy tym jednym z dwóch położonych nad morzem. Prawdziwym unikatem i cudem natury parku są ruchome wydmy, przez wielu nazywane Polską Saharą. Wędrują one na wschód w kierunku Łeby z szybkością 3 – 10  m. rocznie. Najwyższym wzniesieniem jest Góra Łącka która osiąga wysokość do 42 m. n.p.m. Przesuwające się wydmy zasypały okoliczne wsie Chusta i Łączki. Zasypują one również wszystko co napotkają na swojej drodze. Częstym widokiem są przysypane do połowy kikuty drzew,  co będzie widoczne na zdjęciach.  Celem naszej wycieczki było zwiedzenie właśnie tych wydm.

Rozpoczęliśmy w miejscowości Rąbka koło Łeby gdzie po wykupieniu biletów wstępu do Parku wsiedliśmy do czekających na nas meleksów i pojechaliśmy nimi ok. 5,5 km do podnóża Wydmy Łąckiej. Dalej już pieszo po piasku z dużym wysiłkiem wdrapaliśmy się na górę, gdzie po odpoczynku ruszyliśmy pieszo w kierunku morza i dalej brzegiem morza przy ciepłej słonecznej pogodzie po przebyciu ok. 4 km. doszliśmy do Muzeum w którym znajduje się poniemiecka wyrzutnia rakiet. Z przewodnikiem zwiedziliśmy muzeum. Był to tajny niemiecki poligon z 1940 roku. Poligon doświadczalny na którym testowano rakiety i przeprowadzano próby różnego rodzaju bomb, które zrzucano przeważnie na znajdujące się niedaleko jez. Łebsko. Większość budowli poligonu wysadzono w powietrze przed wkroczeniem wojsk radzieckich. Przetrwał jedynie bunkier.   Większość eksponatów znajduje się pod gołym niebem są to m.in. szkła pancerne z okien bunkrów, lej startowy dla rakiet, elementy broni, wojskowy motocykl, a także resztki polskich wyrzutni rakiet meteo. W latach pięćdziesiątych XX wieku teren ten służył wojskom radzieckim, a na przełomie lat 60 i 70 działała tu Stacja Sondażu Rakietowego, której zadaniem było testowanie rakiet meteorologicznych przeznaczonych do badania górnych warstw atmosfery. Na terenie muzeum znajduje się też wieża widokowa z wierzchołka której roztacza się rozległy widok na wydmy, morze, okoliczne lasy i jez. Łebsko.

Po zwiedzeniu muzeum chwila odpoczynku w miejscowym barze i meleksami pojechaliśmy do autokaru który nas zawiózł do Łeby.  W Łebie na terenie portu rybackiego zatrzymaliśmy sią na posiłek, po czym spacerkiem, głównym ciągiem spacerowym wzdłuż ul. Kościuszki na której zobaczyliśmy „Ścieżkę Czasu” – aleja Prezydentów RP – są tam masywne odlewy dłoni z brązu Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej po 1989 roku - dotarliśmy do autokaru i około godz. 20 byliśmy w Gdańsku.

Wycieczka krótka, ograniczona tylko do wydm ruchomych miała zachęcić jej uczestników do zwiedzenia całego Parku z jej przepiękną przyrodą, skansenem w Klukach, latarnią morską w Czołpinie, wydmą Czołpińską,  górą Rowokół i wielu, wielu innych miejsc wartych zobaczenia.