Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 36 gości oraz 0 użytkowników.

Wrocław-Drezno 18.06.2015 - 20.06.2015 r.

18.06.15  czwartek  Wrocław

W drogę wyruszyliśmy wczesnym rankiem i  już o 15 –tej podjechaliśmy pod Oddział Muzeum Narodowego by obejrzeć  malowidło Bitwa pod Racławicami tzw. Panoramę Racławicką.

Olbrzymi (15m/114m) obraz Wojciecha Kossaka i Jana Styki eksponowany jest w kształcie okręgu. Dzięki zastosowaniu specjalnej perspektywy  sztuczny teren płynnie łączy się z obrazem i  przenosi nas w XVIII w. Postacie mają rzeczywiste wymiary. Realistycznie jest namalowany krajobraz. Cała ekspozycja zrobiła na nas  ogromne wrażenie ,trudno było oderwać oczy od obrazu a niestety musieliśmy zrobić miejsce następnej grupie.

Następnie udaliśmy się spacerem  na Ostrów Tumski – najstarszą część miasta, położoną malowniczo nad Odrą by podziwiać panoramę stolicy Dolnego Śląska i głównie budowle sakralne .Po drodze mijaliśmy  renesansowe kamienice.  Nasz przewodnik p. Krzysztof opowiadał przez cały czas o historii miasta i najstarszych zabytków. Pokazał nam gotycką  Katedrę św. Jana Chrzciciela: prezbiterium z XII Iw, barokową kaplicę św. Elżbiety i Bożego Ciała. Wrażenie wywarła na nas wspaniała ambona, płaskorzeźby, szafkowy ołtarz pochodzący ze szkoły Wita Stwosza, piękne witraże. Na pl. Kościelnym, przed kościołem św. Krzyża i pomnikiem Jana Nepomucena  wysłuchaliśmy historii o  jego życiu.

Podziwialiśmy  starą kaplicę grodową  św .Marcina z XIII w. Okazało się, że to jedyna ocalała budowla należąca do dawnego Zamku Piastowskiego. Następnie zatrzymaliśmy się przed unikatowym dwukondygnacyjnym, ceglanym kościołem  Świętego Krzyża (kościół górny) i św. Bartłomieja  (kościół dolny).Kanonikiem kolegiaty św. Krzyża był m . inn. Mikołaj Kopernik. Idąc dalej  obejrzeliśmy  Halę Targową (1907r) i Klasztor Dominikanów i doszliśmy do Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Weszliśmy na dziedziniec biblioteki  Ossolineum, która mieści się w dawnym klasztorze Krzyżowców. Zbiory Ossolińskich przybyły ze Lwowa w 1946r.Obok bogatego księgozbioru  starodruków, rękopisów i literatury polskiej są tu również zgromadzone  grafiki ,mapy i numizmaty.

Przechodząc obok najstarszego (1811r) w Polsce ogrodu botanicznego podziwialiśmy rzadkie gatunki krzewów i kwiatów.  Powierzchnia ogrodu to  7,4 ha .Znajduje się w nim 7,5 tys. gatunków roślin.Obok kościoła św. Piotra i Pawła, weszliśmy  na Most Tumski. Przed nami ukazał się  masywny gmach gotyckiego kościoła p.w. Najświętszej Marii Panny na Piasku. Początki kościoła sięgają XII w. Obecnie w budynku poklasztornym mieści się Oddział Biblioteki Uniwersyteckiej. Na pl. Katedralnym znajduje się  najwspanialsze w Polsce Muzeum Archikatedralne. Zgromadziło bogaty zbiór eksponatów starożytnych  i gotyckich głównie z piastowskich czasów Śląska

Odbudowana po pożarach wielka gotycka bazylika z XIV w  z 92m wieżą widokową ,z której można podziwiać panoramę miasta to kościół św. Elżbiety.

Po lewej stronie katedry zatrzymaliśmy się przed niewielkim, najstarszym kościołem romańskim  - kościołem Św. Idziego z XVIII w. Przy urokliwej ulicy Katedralnej  znajduje się otoczony zielenią Pałac Arcybiskupi. Fotografowaliśmy fantastyczne widoki rozpościerające  się z Mostu Tumskiego i Piaskowego. Po Moście Piaskowym doszliśmy na Stare Miasto, w centrum którego usytuowany jest  Ratusz – perła gotyckiej architektury europejskiej z bogato rzeźbionymi fasadami. Przed ratuszem stoi pomnik Aleksandra Fredry przewieziony ze Lwowa w 1956r.

Lekko zmęczeni i głodni udaliśmy się do baru Verona na obiadokolację. Potem zakwaterowaliśmy się w hotelu i nie tracąc wiele czasu wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie miasta  tramwajem. Przewodnik poprowadził naszą grupę uliczkami pełnymi uroczych zakątków i doszliśmy do  pięknie oświetlonego  Rynku. Naprzeciwko ratusza, w knajpce rodem z PRL gdzie, nie tylko przy śledziku i ogórku, wróciliśmy na chwilę do czasów młodości. Po kolacji w drodze do hotelu obejrzeliśmy Stadion Miejski wybudowany na Mistrzostwa Europy w Pilce nożnej w 2012r zgodnie twierdząc, że nasz prezentuje się okazalej. I tak minął pierwszy dzień wycieczki.

19.06.15  Piątek  - Drezno

Po wczesnym śniadaniu wyjechaliśmy do  Drezna, stolicy Saksonii. Podczas jazdy przewodnik p. Krzysztof opowiadał o historii i położeniu geograficznym Dolnego Śląska i o historii Drezna. Zwiedzanie rozpoczęliśmy z autobusu, którym dojechaliśmy w pobliże Starego Miasta.

Drezno przetrwało prawie całą II wojnę światową a zniszczone doszczętnie zostało podczas brytyjsko-amerykańskiego nalotu dywanowego w nocy z 13 na 14.02.1945r.Do rekonstrukcji miasta, podobnie jak w Warszawie, wykorzystano widoki utrwalone na obrazach Canaletta.

Idąc spacerkiem, przy pięknej słonecznej pogodzie, podziwialiśmy  pięknie odbudowane Stare Miasto. Przepiękny widok rozpościerał się z mostu nad Łabą ,z miejsca gdzie Canaletto malował panoramę miasta. Widok Drezna z doliną Łaby został wpisany na listę UNESCO ale został skreślony z listy po wybudowaniu mostu. Nowo wybudowany most uznano za niedopuszczalną ingerencję w krajobraz.

Z daleka przyciągała nasz wzrok Katedra św. Trójcy gdzie złożone zostało serce Augusta Mocnego. W krypcie pod kościołem znajdują się sarkofagi członków dynastii Wettynów, królów saskich i polskich. Obok reprezentacyjna  rezydencja Wettynów i okazały pałac Taschenberg podarowany przez Augusta Mocnego hrabinie Cosel. W rezydencji Wettynów  jest kilka sal muzealnych m.inn.  Zielone Sklepienie (Skarbiec),w którym znajduje się największa ilość klejnotów na świecie.

Na Nowym Rynku zwiedziliśmy monumentalną świątynię luterańską NMP  Frauenkirche z ciemnymi fragmentami ocalałego, starego muru. Jest to największy na świecie obok katedry w Strasburgu budynek wzniesiony z piaskowca.

Zaciekawiła nas bardzo długa mozaika zdobiąca mur zewnętrzny.To Orszak Książąt ze wszystkimi wettyńskimi  władcami. Jako herb August Mocny przedstawił polskiego, białego orła. Orszak jest oryginalny, uniknął zniszczenia w pożarze podczas nalotu dywanowego  a każda mozaika została wykonana ręcznie.

Na placu przed wejściem do pałacu  Zwinger (XVIIIw) podziwialiśmy fantastyczny gmach Opery Sempera, odbudowany w stylu włoskiego renesansu.

Zwinger to póżnobarokowy kompleks budynków zbudowany na życzenie Augusta I Mocnego z dynastii  Wetynów , wybranego póżniej królem Polski (jako August II).

Obecnie w Zwingerze organizowane są wystawy. W środku znajdują się: Muzeum Historii, Zbrojownia, Sala Matematyczno – Fizyczna z imponującymi zbiorami dawnych przyrządów technicznych ,Muzeum Porcelany – chińskiej i miśnieńskiej ,Galeria Obrazów Starych Mistrzów ( dzieła Tycjana, Rubensa, Rembrandta, Canaletto, Rafaela- Madonna Sekstyńska).W Albertinum ( dawna Zbrojownia) znajduje się Galeria Nowych Mistrzów.

August Mocny , jego syn August III oraz królowie polscy zgromadzili w XVIII w najcenniejsze zbiory sztuki, które można podziwiać w muzeach. Wśród 15 muzeów w Dreżnie jest również muzeum Kraszewskiego, który spędził tam 20 lat i napisał kilka powieści.

Odpoczęliśmy przy kawie w jednej z licznych kawiarni na tętniących życiem urokliwych uliczkach Drezna, po czym wyruszyliśmy w drogę powrotną do Wrocławia.

20.06.15  Sobota  Wrocław c.d.

Po śniadaniu w hotelu rozpoczęliśmy dalsze zwiedzanie Wrocławia.

Rozpoczęliśmy od  dworca  Wrocław Główny  całkowicie zmodernizowanego w 2012r.Po rewitalizacji zachowany został unikalny XIX w klimat dworca. Plany inspirowane były dworcem głównym w Berlinie Na peronie 3 znajduje się tablica  upamiętniająca ostatnią podróż Zbyszka Cybulskiego. Na prawo od dworca podziwialiśmy niezniszczoną działaniami wojennymi oryginalną starą zabudowę miasta.

Następnie podjechaliśmy pod Sky Tower by z  49 piętra podziwiać panoramę miasta z uroczymi kanałami i mostami .Sky Tower to najwyższy (212m)  budynek biurowo-mieszkalny z centrum handlowym  w Polsce .Po wyjściu z centrum handlowego, przy którym jest wieża poszliśmy w kierunku   ul Świdnickiej żeby zobaczyć  Pomnik Anonimowych Przechodniów wykonany dla upamiętnienia wielkich wędrówek ludności po II wojnie św. Jest to 14 postaci  naturalnej wielkości, wykonanych z brązu. Im bardziej anonimowi przechodnie zbliżali się do krawędzi jezdni, tym głębiej zapadali się w płytach chodnikowych. Wędrując dalej doszliśmy do ul. Bożego Ciała  gdzie od pomnika Bolesława Chrobrego zaczyna się średniowieczna część miasta.

Po lewej stronie ulicy ujrzeliśmy klasycystyczny gmach. To opera Wrocławska z 1841r po gruntownej modernizacji zakończonej w 2006r.

Obok mostu Tumskiego zatrzymaliśmy się przed gotycką bryłą kościoła św. Piotra i Pawła.

Następnie Uniwersytet Wrocławski   utworzony w 1702r – w gmachu głównym najbardziej reprezentacyjną salą jest  barokowa aula Leopoldyna.

Jeszcze raz wchłanialiśmy atmosferę Rynku  i cieszyliśmy oko kamieniczkami Jasia (XV Iw) i Małgosi (XVIII w).

Na ul. Stare Jatki świetnie prezentuje się zespół kramów mięsnych z XIV w . Mieszczą się w nich małe galerie sztuki i sklepiki z artykułami artystycznymi. Uwagę przyciąga pomnik zwierząt rzeżnych i koguta pilnującego całego zwierzyńca.Zwierzęta wykonane są ze spiżu.

Idąc do autobusu zwróciliśmy  uwagę na portal w kościele św .Marii Magdaleny ( ok. 1546r). W południową elewację został wbudowany portal Ołbiński tj. romański portal z XII w przedstawiający sceny z życia Maryi i Jezusa.

W różnych miejscach Wrocławia często napotykaliśmy   rzeźby  krasnali z brązu. To symbol Pomarańczowej Alternatywy Waldemara Frydrycha i zarazem symbol miasta.

Zatrzymaliśmy się jeszcze przed Halą Stulecia, która w 2006r została uznana za obiekt Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest to modernistyczna budowla o konstrukcji opartej na żelbetonowych łukach  i kopule wys.23m o rozpiętości 65m. Do dziś organizowane są tu wielkie wydarzenia kulturalne i sportowe. Różnorodny kulturowo Wrocław bardzo nam się podobał. Uroku miastu dodają dopływy i kanały Odry jak również ponad 100 mostów. Dlatego Wrocław nazywany jest Wenecją Północy.

Wszystko co dobre szybko się kończy więc udaliśmy się do autobusu  zatrzymując się po drodze na obiad lub kawę i ok. 22 –giej byliśmy w Gdańsku .I tak zakończyła się kolejna wycieczka.

Organizator wycieczki kol. Gienek za świetną organizację wyjazdu został nagrodzony przez uczestników wielkimi brawami.