Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 58 gości oraz 0 użytkowników.

Kanał Augustowski

27 – 29.04.2015r. Uroki krajobrazowe Ziemi Suwalskiej

Dnia 27.04.2015r.spotykamy się w Gdańsku na zapleczu dworca PKP, skąd o godz.7.00 wyruszamy w 1-szą w tym roku autokarową wycieczkę krajoznawczo – poznawczą . 3 – dniową wycieczkę pt.” Kanał Augustowski” przygotowały kol. Ewa Banasiak i kol. Danusia Wójcik. Jedziemy do Augustowa ( gdzie mamy bazę noclegową ), po drodze zwiedzamy zamek krzyżacki w Rynie i Twierdzę Boyen w Giżycku. Zamek w Rynie pochodzi z XIV w. Jest to jeden z najpotężniejszych zamków w Polsce ( druga co do wielkości budowla gotycka, po Malborku). Zbudowany na wzgórzu, na przesmyku dwóch jezior: jeziora Ołów i  Ryńskiego, stanowił potężną warownię krzyżacką.  Zamek w 2001r. przeszedł w ręce prywatne i został przebudowany na luksusowy hotel, ale zachował  swój pierwotny charakter. Obecnie zamek ma 4 skrzydła: Komturskie, Rycerskie, Myśliwskie i Więzienne. Aby zwiedzający, oraz goście hotelowi, nie zabłądzili w tych krętych i ponurych korytarzach zamkowych, każde skrzydło ma inny wygląd. Zwiedzając  tą potężną warownię krzyżacką  nie sposób oprzeć się wrażeniu, że te historyczne mury kryją w sobie burzliwe i tragiczne dzieje Mazur i Prus Wschodnich. W skrzydle więziennym wyeksponowane dawne narzędzia tortur  budzą strach i grozę. Zamkowym murom towarzyszy legenda o zamurowaniu w nich księżnej Anny wraz z dziećmi. Ponoć jej duch w postaci białej damy nadal błądzi po zamkowych zaułkach….Opuszczamy to niesamowite miejsce i jedziemy do Giżycka, gdzie już czeka na nas przewodnik, aby oprowadzić  nas po Twierdzy Boyen. XIX – wieczna twierdza stanowiła środkową część Giżyckiego Rejonu Umocnionego. W czasie I wojny światowej skutecznie odpierała ataki wojsk rosyjskich , pod koniec II wojny została oddana Rosjanom bez walki. Twierdza ma kształt nieregularnej sześcioramiennej gwiazdy. To kompleks ponad 90 budynków i schronów oraz doskonale zachowanych umocnień ziemnych o dł. Ponad 2 km, otoczonych suchą fosą, w której wzniesiono kamienno – ceglany mur ze strzelnicami, tzw. Mur Carnota. Twierdzę nazwano na cześć pruskiego ministra wojny gen. Leopolda Hermana Ludwiga Boyena.  Słoneczna pogoda i dobry humor sprzyjały naszej wędrówce po podziemnych i nadziemnych pomieszczeniach wałów obronnych. Do Augustowa dotarliśmy na obiadokolację, po której udaliśmy  się do domków letniskowych należących do ośrodka żeglarskiego PTTK. I tu miła niespodzianka: ośrodek leży w pięknym miejscu, nad rzeką Netta tuż poniżej jej ujścia z jeziorem Necko. Piękna słoneczna pogoda sprzyjała dalszemu zwiedzaniu, więc po szybkim zakwaterowaniu , żądni wrażeń , jedziemy na spotkanie z przewodniczką p. Krysią, która oprowadza nas po Augustowie.  Zwiedzamy centrum, Rynek Zygmunta Augusta – założyciela miasta, oraz Bazylikę Mniejszą Najświętszego Serca Jezusa, gdzie na uwagę zasługują m.in. przepiękne witraże okienne nawiązujące do obchodów Tysiąclecia przyjęcia przez Polskę chrztu. Dzień zakończyliśmy miłym, wspólnym spotkaniem przy biesiadnym stole.
DZIEŃ DRUGI 28.04.2015r. Po śniadaniu wyruszamy z naszą miłą p. Krysią na szlak papieski. Pierwszy etap to zwiedzanie ośrodka kultu Maryjnego w Studzienicznej.  Zwiedzamy drewniany kościół z XIX w., a na wyspie, do której prowadzi grobla – kaplicę. Obok niej znajduje się studzienka z bijącym źródełkiem. Od niej właśnie wywodzi się nazwa miejscowości  Studzieniczna. Ważnym dniem, który zapisuje się w historii tego miejsca, jest 9 czerwca 1999r. Wtedy niespodziewanie przypłynął tu statkiem Papież Jan Paweł II. Wydarzenie to odtwarza pomnik papieża ustawiony na brzegu, na styku jeziora i wyspy. Opuszczamy to ciche, pełne zieleni miejsce i jedziemy dalej, w kierunku Wigierskiego Parku Narodowego. Po drodze podziwiamy uroki Puszczy Augustowskiej, która jest jednym z większych kompleksów leśnych Polski. Po przybyciu nad jezioro Wigry udajemy się do wsi Wigry, która położona jest na półwyspie. Tu znajduje się klasztor Kamedułów. Miejscowość została oddana kamedułom przez Jana Kazimierza w 1667r. Zakonnicy w 1671r. rozpoczęli wznoszenie murowanego zespołu klasztornego z kościołem, refektarzem, wieżą zegarową, szpitalem oraz częścią laicką z domkiem furtiana, domem królewskim i kaplicą kancelarską oraz 17 eremami czyli domkami dla zakonników, otaczając stopniowo całość murami obronnymi. Po zniszczeniach w czasie II wojny światowej obiekt został zrekonstruowany.  Z wieży zegarowej mogliśmy podziwiać przepiękny widok na jezioro Wigry, a w podziemiach kościoła obejrzeć krypty, w których widoczne są nisze ze szczątkami zmarłych ojców. W czasie pielgrzymki w 1999r. papież Jan Paweł II nocował w klasztorze kamedułów. Na pamiątkę tej wizyty zachowane zostały apartamenty, w których mieszkał i obecnie są one udostępnione zwiedzającym. Jadąc dalej szlakiem papieskim poznawaliśmy teren Wigierskiego Parku Narodowego, który można poznawać nie tylko z okien autokaru, ale wędrując szlakami pieszymi, jeżdżąc rowerem lub pływając kajakiem po wodach jeziora Wigry i Czarnej Hańczy. Można też skorzystać z przejażdżki kolejką wąskotorową i ze stateczku „Tryton”, którym pływał Jan Paweł II podczas wizyty w 1999r. Przemieszczając się dalej, w kierunku północnym, dotarliśmy do Pojezierza Suwalskiego. O niezwykłym uroku tego terenu zdecydowało skupisko niezbyt dużych jezior ,o często bardzo urozmaiconej linii brzegowej, wyróżniających się sporymi głębokościami i wciśniętych między liczne pagórki. Jednym z nich jest jezioro Hańcza, które podziwialiśmy przechadzając się po daleko wysuniętym pomoście. Jest to najgłębsze jezioro w Polsce (ok.109m gł.) Realizując kolejny punkt programu naszej wycieczki po Suwalszczyźnie zatrzymaliśmy się w miejscowości Jelonki, na skosztowanie regionalnych potraw, jak słynne kartacze. Po zaspokojeniu głodu, z nową energią ruszamy na szlak. Jadąc dalej na północ  zatrzymaliśmy się w Szurpiłach, gdzie znajduje się Izba Regionalna poświęcona historii prastarych plemion Jaćwińskich wraz z infrastrukturą  techniczną  oraz trasą turystyczną na Górę Zamkową. Ostatnim punktem programu tego dnia jest zwiedzanie dawnych wiaduktów kolejowych w Stańczykach. Są one pozostałością po linii kolejowej biegnącej wokół Puszczy Rominckiej,  zbudowanej w 1910r. i rozebranej w 1945r. Mosty w Stańczykach są jednymi z najwyższych w Polsce ( 36m wys. 200m dł.) i stanowią oryginalny zabytek techniczny. Ich konstrukcje wzorowano na rzymskich akweduktach. W drodze powrotnej do Augustowa przejeżdżamy przez Suwałki. Główną atrakcją Suwałk jest ich położenie w pobliżu Wigierskiego Parku Krajobrazowego. Po tak intensywnym i pełnym wrażeń dniu z przyjemnością wróciliśmy do ośrodka na posiłek . Miłym akcentem kończącym dzień było wspólne z przewodniczką śpiewanie przy gitarze.
DZIEŃ TRZECI 29.04.2015r. Trzeciego dnia realizujemy najważniejszy punkt naszej wycieczki – Kanał Augustowski. Ponieważ po nocnej ulewie i burzy ochłodziło się znacznie, musieliśmy poubierać się na „ cebulę”. Dodatkowo opatuleni w koce zajęliśmy miejsca w 2-ch gondolach i z nadzieją na poprawę pogody z przyjemnością ruszamy w rejs po Kanale Augustowskim, który w 1968r. został uznany za zabytek budownictwa wodnego. Powstał w latach 1824 – 1839, zbudowany pod kierunkiem gen. Ignacego Prądzyńskiego w celu połączenia systemów wodnych Wisły i Niemna poprzez liczne jeziora i koryta rzek Netty i Czarnej Hańczy. Kanał ma 112 km dł. ( w granicach Polski 80km ) i 18 śluz, z których 14 jest w Polsce i jest obecnie wykorzystany głównie jako szlak turystyczny spływów kajakowych i rejsów stateczkami. Z pokładu gondoli podziwialiśmy niezwykle malowniczy krajobraz okolicznych jezior i kanału Augustowskiego: płynęliśmy przez rzekę Netta, jezioro Necko, śluzę, niezwykle urokliwą  Rospudę i dopłynęliśmy do jeziora Rospuda. Po zakończonym rejsie, pełni niezapomnianych wrażeń, kończymy nasz pobyt w Augustowie i udajemy się do Gdańska. W drodze powrotnej zatrzymujemy się w parku atrakcji miniaturowych budowli historycznych Warmii i Mazur, który znajduje się w pobliżu Kętrzyna. Po zwiedzeniu Mazurolandii  spotkała nas miła niespodzianka przygotowana przez nasze kol. Ewę i Danusię. Był to pyszny obiad – regionalne domowe pierogi z kaszą gryczaną. Po obiedzie ruszamy dalej, mijamy Kętrzyn, w którym można obejrzeć gotycki zamek krzyżacki  a w nim niezwykle cenny zbiór epitafiów i chorągwi pogrzebowych. Wizytówką miasta jest klasyczny ratusz zbudowany po wielkim pożarze miasta w 1822r. i przebudowany w XX w., a kościół św. Jerzego z XIV w. uważany jest za najlepiej zachowany kościół obronny na Mazurach. To był ostatni punkt naszej wycieczki. Dzięki naszemu wspaniałemu kierowcy p. Szymonowi ok. godz. 21- szczęśliwie dojechaliśmy do Gdańska.  Dziękujemy kol. Ewie i Danusi za bardzo atrakcyjną, ciekawą i dobrze zorganizowaną wycieczkę.
Opracowały: kol. Kol. Lila Czatrowska i Basia Wrońska
{phocagallery view=categories|imagecategories=1|imagecategoriessize=1|hidecategories=56,57,79,87,1,30,7,6,13,17,33,34,35,39,45,46,60,63,80,81,84,89,88,2,3,4,9,10,11,14,15,16,18,19,20,21,22,23,24,25,26,28,27,29,31,32,36,37,38,40,41,42,43,44,47,48,49,50,51,52,53,55,59,61,62,64,65,66,67,68,70,71,72,73,74,75,76,77,78,82,83,85,86,90,92,91}