Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 14 gości oraz 0 użytkowników.

17 05 Lębork

Do Lęborka wyruszyliśmy pociągiem SKM. W Gdyni mieliśmy przesiadkę więc znalazł się czas  na podziwianie dworca  po remoncie. Na peronie w Lęborku czekał na naszą 19 osobową grupę przewodnik i towarzyszył nam w wycieczce bardzo wytrwale aż do odjazdu pociągu. Opowiadał historię i przybliżał atrakcje miasta. Wędrowaliśmy słuchając i podziwiając. Lębork wg wzmianki w dokumentach był miastem już w 1285r ale dokument potwierdzający prawa miejskie nadane przez Wielkiego Mistrza Zakonu Krzyżackiego pochodzi z 1341r. We wczesnym średniowieczu  osada nosiła nazwę Lewino. Po rozpoczęciu wojny trzynastoletniej król Kazimierz Jagiellończyk wcielił Lębork (razem z Pomorzem Gdańskim) do Polski. Burzliwe dzieje historii spowodowały ,że w sumie miasto należało do Polski tylko 20 lat. Lębork ponownie wrócił do Polski w 1945r. Zatrzymaliśmy się przed niedawno zmodernizowanym budynkiem dworca PKP Podziwialiśmy okazały gmach dawnego liceum niemieckiego odbudowanego w 1946r po zniszczeniu przez Rosjan. Dziś mieści się tam LO nr 1. Podobały się nam kamienice mieszczańskie w eklektycznym, secesyjnym stylu z przełomu XIX i XX w i przestronny rynek. Przyjemnym zaskoczeniem był poczęstunek wypiekami z pobliskiej piekarni. W Lęborku zachowało się w pierwotnym stylu kilka cennych zabytków. Jednym z nich jest Zamek Krzyżacki. Istniał od 1363r,był siedzibą pierwszego krzyżackiego wójta Lęborka .Zachowany do dziś budynek to dom zakonny. Charakterystyczne są gotyckie, schodowe szczyty i kwadratowa klatka schodowa w kształcie wieży, wbudowana w 1575r w północną część zamku. Z pierwotnej budowli zachował się gotycki szczyt wschodni, część piwnic, strzelnice, młyn i fragment muru. Obecnie w Zamku mieści się Sąd Rejonowy. Dzięki naszemu przewodnikowi weszliśmy do środka i podziwialiśmy m.in. Salę Posiedzeń z kominkiem z XVI w. Przystanęliśmy na mostku nad rzeką Łebą. Na rzece odtworzono tarliska łososia i troci. Zatrzymaliśmy się  w urokliwym zakątku  na dawnym przedzamczu aby nacieszyć oczy starym Młynem i Domem Młynarza z XIV – XV w. Następnie powędrowaliśmy uliczkami miasta do Ratusza Miejskiego z 1900r.,zbudowanego w stylu neogotyckim. Nad ratuszem  góruje wieża z okazałym czworobocznym hełmem, zakończonym ażurową latarnią z iglicą. Duże wrażenie wywarła na nas Sala Rajców, której okna zdobią piękne witraże z wizerunkami herbów miejscowej szlachty. Na ratuszu umieszczona jest replika Prętu Chełmińskiego w formie żelaznej sztaby. Jest to jednostka miary ustanowiona przez Zakon Krzyżacki przy lokowaniu m. Chełmna ,które było miastem wzorcem dla innych miast zakładanych przez Zakon. Pręt służył również kupcom i okolicznym mieszkańcom jako miara przy zawieraniu transakcji handlowych. W historycznym centrum miasta zatrzymaliśmy się przed jedną z mieszczańskich kamienic z 1910r.W tej kamienicy i dwóch średniowiecznych basztach mieści się muzeum. Muzeum było nieczynne w dzień z powodu Nocy Muzeów więc obejrzeliśmy budynek z zewnątrz i posłuchaliśmy opowiadania o eksponatach. Zgromadzono eksponaty pochodzą w większości ze współczesnych badań wykopaliskowych. Pozwalają nam poznać prehistorię Ziemi Lęborskiej. W muzeum jest również zbiór zabytków z okresu wpływów rzymskich, niektóre z nich zostały wykonane na terytorium Cesarstwa Rzymskiego. W zaaranżowanym gabinecie Paula Nipkowa można poznać sylwetkę prekursora idei telewizji i twórcy teleskopu elektrycznego. To właśnie odkrycie „tarczy Nipkowa” doprowadziło do badań nad przesyłaniem obrazu a w konsekwencji do powstania pierwszego telewizora na świecie. Cennym zabytkiem jest gotycki kościół św. Jakuba z relikwiami świętego. Zbudowany został jako budowla obronna na przełomie XIV i XV w. Na terenie parafii znajduje się słup z logo (muszlą) Drogi św. Jakuba do Santiago de Compostella, która przebiega przez Lębork. Szlak  św. Jakuba został dodany do dziedzictwa kulturowego UNESCO w 1987r. Wewnątrz barokowy ołtarz, rokokowa ambona, dwie renesansowe płyty nagrobne i cenne tabernakulum z kości słoniowej. W zakrystii zachowało się unikatowe sklepienie kryształowe. Nieopodal kościoła ujrzeliśmy stare fortyfikacje. Zrobiły duże wrażenie, są to dobrze zachowane średniowieczne mury obronne, 32 baszty i półbaszty, 2 bramy i 2 furty. Długość murów wynosiła 1220m,wys. 6m. Integralną częścią murów miejskich jest baszta narożna zwana bluszczową ponieważ do 1885r porastał ją gęsty bluszcz, który wymarzł na skutek ostrych mrozów. Rekonstrukcje całego systemu obronnego miasta sprzed 600 lat można obejrzeć w Muzeum na filmie z animacją 3D. Oglądaliśmy  neogotycki kościół NMP z 1870r (dziś ewangelicki). W prezbiterium wmurowano kilka renesansowych płyt nagrobnych. Następnie przeszliśmy do  poczty i podziwialiśmy piękny budynek w stylu neogotyckim z 1905r.Idąc dalej ujrzeliśmy na fasadzie starej kamienicy symbol masonów .Okazało się, że była ona siedzibą loży masońskiej, która powstała w Lęborku pod koniec XIX w. Skupiała w swoich szeregach wielu przedsiębiorców m.in. właścicieli fabryki zapałek, browaru. Nasz przewodnik miał w zanadrzu jeszcze wiele opowieści i atrakcji ale nieubłaganie zbliżał się koniec wycieczki a jeszcze trzeba było wygospodarować czas na regenerację sił przed powrotem do Gdańska. Wyjechaliśmy z przekonaniem, że Lębork to ładne, ciekawe miasto i wszystkim je polecamy.