Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 61 gości oraz 0 użytkowników.

Relacja z wycieczki - Termy Grudziądzkie

W przeddzień wiosny, 20 marca 2019r. w piękny, słoneczny dzień przyjechaliśmy do Grudziądza. Wycieczkę zorganizował Kol. Henryk Gąsiorowski, a w programie, oprócz zwiedzania miasta, planowany był 2 godzinny odpoczynek w tutejszych solankach termalnych.

Mając po lewej stronie mieniące się w słońcu wody Wisły, po prawej wzniosłe ceglane mury spichrzy grudziądzkich, ruszyliśmy za przewodnikiem na spacer po tym historycznym mieście.

Zatrzymaliśmy się na chwilę w pobliżu Bramy Wodnej, gdzie pośrodku fontanny stoi rzezba Flisaka. Przypomina ona o doniosłej roli Grudziądza w handlu rzecznym. Obok pomnika rzucają się w oczy tabliczki z nazwami ul. Grudziądzkiej, które były lub są umieszczone w innych miastach w Polsce i Europie.

Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia nasza 16–osobowa grupa członków i sympatyków Koła Grodzkiego udała się na dalsze zwiedzanie Starego Miasta. Przeszliśmy przez wbudowaną we fragment murów miejskich Bramę Wodną z XIV, w którą wjeżdżano do miasta i zamku z Placu Portowego. Fortyfikacje miejskie przez wieki były systematycznie rozbudowane i umacniane. Zachował się pd. - wsch. narożnik z przyziemiem baszty, a w ciągu murów południowych wieżyczka wodociągowa, którą dawniej czerpano wodę z kanału Trymka. Idąc w górę ul. Spichrzową mijaliśmy zwarty ciąg unikatowych, obronnych spichrzy nadwiślańskich o średniowiecznej genezie. Obecnie niektóre nadal pełnią funkcje magazynowe, częściowo mieszkalne, część jest wystawiona na sprzedaż, a kilka z nich służy potrzebom Muzeum. Spichrze wzniesione jako zwarty blok i stanowiące o wyjątkowości nadwiślańskiej panoramy, stały się symbolem miasta. W 2017r. spichlerze grudziądzkie zostały wpisane na listę Pomników Historii. Idąc dalej Starym Miastem zatrzymaliśmy się przy rzeżbie ułana z dziewczyną. Pomnik powstał dla upamiętnienia działalności przedwojennego Centrum Wyszkolenia Kawalerii w Grudziądzu. I tak doszliśmy do najwyższego wzniesienia w Grudziądzu – Góry Zamkowej, gdzie w XIII w. Zakon Krzyżacki wzniósł zamek obronny. W latach 2013-2014 relikty zamku poddano rewitalizacji. W efekcie wyeksponowano mury zamku oraz wbudowano wieżę widokową, wzorowaną na dawnej zamkowej wieży Klimek. Z dwudziestometrowej wieży podziwialiśmy wspaniałą panoramę jaka roztacza się na miasto i dolinę Wisły.

Następnie udaliśmy się w stronę Rynku, po drodze mijając Plac Miłośników Astronomii, gdzie pośrodku znajduje się pomnik Mikołaja Kopernika. W centralnej części Rynku wznosi się pomnik Żołnierza Polskiego. W rynku znajduje się też ławeczka Mikołaja Kopernika. Przedstawia postać Mikołaja Kopernika, który w jednej ręce trzyma sakiewkę z pieniędzmi, w drugiej – księgę.

Na tym zakończyliśmy nasz krótki spacer po mieście i nadszedł czas na zasłużony relaks w solankach termalnych.

Na złoża wód termalnych w okolicach Grudziądza natrafiono w 1972r. Eksploatacja tych leczniczych wód w Geotermii Grudziądz opiera się na wydobyciu pokładów podziemnych wód chlorkowo-sodowych. Solanka o temp. ok 40 st. i zasoleniu do 8% wykorzystywana jest dzięki jej leczniczym właściwościom do celów zdrowotnych np. chorobach reumatoidalnych, ortopedycznych, przy walce z trądzikiem, a także do celów rekreacyjnych.

Nasza grupa wycieczkowa zaopatrzona w ręczniki, stroje kąpielowa, klapki i oczywiście w wyśmienite humory, udała się do strefy basenowo – saunowej. Mieliśmy do dyspozycji 4 baseny o różnym stężeniu soli ( 4% - 7% ) i 2 godziny na „byczenie” się w gorących solankach z możliwością korzystania z biczy wodnych czy z jaccuzi, a także saun: parowej i suchej. Niestety przewidziany czas na kąpiele solankowe szybko minął, opuściliśmy to niezwykle przyjemne miejsce i udaliśmy się na obiad do pobliskiej stołówki.

Wypoczęci, zrelaksowani, trochę senni po kąpielach solankowych wróciliśmy do Gdańska. Bardzo dziękujemy Kol. Henrykowi Gąsiorowskiemu za zorganizowanie tej niezwykle przyjemnej wycieczki..