Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 50 gości oraz 0 użytkowników.

Tczew - Relacja z wycieczki

20.09.2018 - Organizator: kol. Eugeniusz Koczara

Tym razem, 24 osobową grupą, wybraliśmy się na wycieczkę pociągiem do Tczewa, który położony jest w regionie Kociewie.

Tczew, malowniczo położony nad Wisłą prezentował się tym lepiej, że dzień był piękny, słoneczny – idealny na wędrówkę po mieście.

Przy dworcu w Tczewie spotkaliśmy się z przewodnikiem, który przybliżył nam historię i pokazał zabytki miasta. Ciekawostką był parowóz pomalowany w czarno-białe pasy przypominający, że z Tczewa pochodził Grzegorz Ciechowski.

Tczew już w XII w otoczony był wałami obronnymi ziemno drewnianymi a w XIV w wybudowano mury z cegły z basztami i wieżyczkami. Do dziś przetrwały tylko fragmenty murów.

Zatrzymaliśmy się przed kościołem Św. Józefa z początku XIX w. Jest to ceglana bazylika w stylu modernistycznym.

Z daleka zobaczyliśmy drewniany wiatrak holenderski. Jest już własnością prywatną. Wiatrak pochodzi z XIX, jest podpiwniczony, na ceglanej podmurówce. Wiatrak, którego widok miasto wykorzystuje jako swoje logo jest zaniedbany i wymaga remontu.

Następnym ciekawym zabytkiem jest Parowozownia z końca XIX w tzw.” okrąglak”,wybudowana dla obsługi Królewsko-Pruskiej Kolei Wschodniej(Berlin–Królewiec).Wyposażona w centralnie umieszczoną obrotnicę, posiadała 3 bramy wjazdowe co pozwalało na jednoczesne stacjonowanie 13 parowozów. Podobnie jak wiatrak czeka na remont.

Już z daleka zobaczyliśmy odnowiony, piękny gmach, w którym mieści się Urząd Miejski. To neogotycki budynek z początków XX w, zbudowany jako siedziba starostwa. Nieco dalej ujrzeliśmy okazały budynek Poczty Polskiej, który podobnie jak Wieża Ciśnień został wzniesiony w 1905r .Na budynku widnieje herb Gdańska, herb Tczewa i godło Polski.

Spacerkiem doszliśmy do zabytkowego centrum miasta czyli do położonego na wzniesieniu Rynku, otoczonego barwnymi kamienicami. Został założony na planie kwadratu 63x63m. Zabudowę działek przy Rynku rozpoczęto w XIII w Wszystkie domy posiadały murowane przedproża. Kamienice w XIX w przeszły modernizację. Obecne pochodzą z XIX – XX w ale większość z nich stoi na średniowiecznych fundamentach. Na jednej z nich są cztery drewniane figury przedstawiające pory roku. Ratusz spłonął na początku XX w. Wybudowany został w okresie krzyżackim, na parterze były ławy kupieckie a na piętrze pomieszczenia burmistrza i Rady. Dach był wysoki ceramiczny z wieżą i dzwonami. Obecnie funkcję Ratusza pełni budynek, w którym mieści się Urząd Miejski.

Przed nami najstarszy zabytek Tczewa – kościół farny pochodzący z XIII w. Piękne, barokowe wnętrza. W podziemiach odkryto krypty.

Spacerem przeszliśmy na pl. Św. Grzegorza gdzie w XIV w wybudowano Zespół Klasztorny Obecnie w dawnym klasztorze dominikańskim mieści się Szkoła Muzyczna. Ze wzniesienia, na którym zatrzymaliśmy się pięknie prezentował się stary most drogowy, który wszyscy doskonale znamy i właśnie on najbardziej kojarzy się z Tczewem.

Most drogowy na Wiśle wzniesiony w XIX w to pierwszy żelazny most o długości 837m. Był wtedy jednym z najdłuższych mostów w Europie i pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Wyróżnia się kratownicami wielokrotnymi o pasach równoległych z pionowymi tężnikami i siatką płaskowników.

01.09.1939 r został zaatakowany przez hitlerowców, 11 min przed atakiem na Westerplatte Został częściowo wysadzony przez broniące go Wojsko Polskie. Cała konstrukcja mostu jest wpisana do Rejestru Zabytków. Niestety jest w opłakanym stanie.

Nad bulwarze nadwiślańskim podziękowaliśmy przewodnikowi za wyczerpujące informacje i skierowaliśmy się w kierunku restauracji na przystani, skąd rozciąga się piękny widok na most.

Po krótkim odpoczynku skierowaliśmy się w kierunku dworca i zadowoleni wróciliśmy do Gdańska dziękując kol. Gieniowi za świetną wycieczkę.