Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 15 gości oraz 0 użytkowników.

05-07.08 Warszawa

Wtorek, 05.08.2014r. 27 osobowa  grupa członków Koła Grodzkiego spotkała się o godz.8.00 przy  starej Przychodni Kolejowej w pobliżu  Dworca Głównego w Gdańsku. Stąd wyruszyliśmy na 3-dniową wycieczkę do Warszawy. Na miejscu byliśmy około godziny 14.30-ej. Zakwaterowaliśmy się w  Start Hotel Aramis na Mokotowie, jednej z najpiękniejszych i najbardziej urokliwych dzielnic Warszawy. Doskonała lokalizacja  pozwalała nam  na  sprawne dotarcie do ważnych punktów turystycznych, a bliskie sąsiedztwo Łazienek, Starego Miasta i Belwederu wprowadziło nas w atmosferę  stolicy. Około godz.15-ej pojechaliśmy na zwiedzanie Pałacu Kultury i Nauki. Znajduje się on na Placu Defilad. Zbudowany w latach 1952-1955r. ze stali, betonu, cegły, kamienia i drewna.  Gmach ma wysokość 237m. Powierzchnia pałacu wynosi ok. 124 tys. metrów kw. Zbudowany wg projektu architekta  Lwa Rudniewa. To najwyższy budynek w Polsce, ma 44 piętra. Na 30-tym  piętrze, na wysokości 114 m, znajduje się taras widokowy. W Pałacu Kultury znajduje się 3288 pomieszczeń. Wieżowiec został wzniesiony jako “Dar narodów radzieckich dla narodu polskiego”. Pomysłodawcą projektu był Józef Stalin. Dalej na Placu Piłsudskiego,  Ogród Saski, Grób Nieznanego Żołnierza   i  Krakowskie Przedmieście. Pomniki :  Księcia Poniatowskiego, Papieża Jana Pawła II oraz Pomnik Józefa Piłsudskiego zrobiły na nas  duże wrażenie. Są ozdobą tego miejsca i przypominają  historię Polski. Dalej Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie – budynek zlokalizowany przy Placu Teatralnym w Warszawie, który jest siedzibą Opery Narodowej pięknie się prezentuje w krajobrazie stolicy. Obiadokolację zjedliśmy w hotelu około 19-ej. Następnego dnia po śniadaniu, około godz. 9-ej pojechaliśmy na Stare Miasto. To najstarszy ośrodek miejski Warszawy, otoczony pierścieniem murów obronnych z XIVXVI wieku. Na Placu Zamkowym przy którym stoi Zamek Królewski doszliśmy do kolumny Zygmunta III i pałacu  Pod Blachą. Minęliśmy Kościół Jezuitów z  16081626r., Kamienne Schodki, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Barbakan, Kamienicę Pod św. Anną, Kościół św. Marcina,  Katedrę św. Jana Chrzciciela. Następnie widzieliśmy Belweder, Trakt Królewski: Aleje Ujazdowskie, Zamek Ujazdowski obecnie Centrum Sztuki Współczesnej, Plac Trzech Krzyży, Sejm i Senat RP. Kolega Krzysztof Kruszyński,  przewodnik gdański i międzynarodowy, który towarzyszył nam  swoją narracja podczas całej wycieczki przypomniał  również trudne czasy związane z powstaniem warszawskim. Około godziny 13.00 do 15.00 mieliśmy czas wolny. Od 15.00-19.00 pojechaliśmy na Nowe Miasto. Tam mogliśmy okiem  sięgnąć na Pałac Sapiehów, Pałac Raczyńskich, Pałac Krasińskich, Pałac Paca (Radziwiłłów}, Pałac Branickich, Sąd Najwyższy, Pomnik Powstania Warszawskiego , kościoły. Pałace podziwialiśmy  z zewnątrz. Odwiedziliśmy Stare Powązki – zabytkową nekropolię  Warszawy. Bardzo ciekawy punkt programu wycieczki. Czas szybko nam mijał i  na 19-tą  byliśmy ponownie w hotelu na obiadokolacji. Przed nami kolejny i ostatni dzień pobytu w Warszawie-czwartek, po śniadaniu wyruszamy na zwiedzanie  kompleksu  pałacowo – ogrodowego  w Wilanowie. Pałac w Wilanowie – to barokowy pałac wraz z założeniem ogrodowym położonym  nad jeziorem Wilanowskim, założony w 1677r.  przez Jana III Sobieskiegodzielnicy Wilanów. Całość założenia pałacowo-ogrodowego została wpisana do rejestru zabytków. W skład parku wchodzi kilkanaście obiektów i miejsc min: gaj Akademosa, park z rzeźbą Trytona a oranżeria, wielki ogród włoski, chińska altanka, neorenesansowy  ogród kwiatowy w stylu francuskim. Przed wejściem do pałacu znajduje się kilka alej spacerowych prowadzących do pałacu, udekorowanych kwiatowymi boskietami. Pogoda nam dopisała, zadowoleni po spacerze królewskim wróciliśmy do Gdańska. To była bardzo udana wycieczka, przepełniona interesującym programem poznawczym. Dziękujemy organizatorom:  Jadwidze Koczara, Majce Ścisk i Alicji Sierant za wspaniały program oraz przewodnikowi  za interesująca narrację podczas całej wycieczki.