Ostatnia aktualizacja: 21.03.2024 Andrzej Kuligowski

Odwiedza nas 14 gości oraz 0 użytkowników.

Sopot Górny i sopockie szlaki spacerowe

Dnia 13.11.2016r. odbyła się piesza wycieczka zorganizowana dla członków i sympatyków Koła Grodzkiego po ciekawych miejscach górnego Sopotu i po ścieżkach Sopockiego Parku Krajobrazowego. Sopot Górny otoczony jest zalesionymi wzgórzami morenowymi. Na początku naszego spaceru przy ul. Andersa widzieliśmy kamienicę, w której przez 7 lat mieszkali Zbigniew Cybulski i Bogumił Kobiela. Następnie udaliśmy się na ul. Mickiewicza gdzie od 1911r.  miał posiadłość niemiecki architekt Adolf Bielefeld. Twórca projektów willi i domów wielorodzinnych w Gdańsku i Sopocie. Dalej poszliśmy lasem, w którym znajduje się niezwykle urokliwy Kościół Św. Bernarda o bardzo ciekawej architekturze i  wyjątkowym wnętrzu. Z daleka trudno było sie zorientować, że to świątynia.Doskonale wtapia się w okoliczną zabudowę, do złudzenia przypomina willę. Wnętrze kościoła jest skromne ale naprawdę unikatowe. Spoglądając na ołtarz ma się wrażenie przebywania w grocie, w wejściu do której wisi na krzyżu i jednocześnie zmartwychwstaje Chrystus. Na zewnątrz ustawiono piękne kapliczki. Figury w nich ustawione (Pieta, św. Sebastian, św. Weronika, św. Nepomucen) pochodzą z ołtarza papieskiego wybudowanego na sopockim Hipodromie w 1999 r. podczas pielgrzymki Jana Pawła II. Idąc dalej doszliśmy do ul. Kasprowicza, przy której znajduje się Willa Adelajda z 1921r. należąca do malarza marynisty- Mariana Mokwy i jego żony, utalentowanej skrzypaczki i pedagoga Stefani. Dalej podążaliśmy szlakiem "Wiewiórek" do Rezerwatu Przyrody "Zajęcze Wzgórze" i dotarliśmy do Małej Gwiazdy. Szlakiem "Lisów" doszliśmy do Łysej Góry, wznoszącej się na 110 m n. p. m. z której podziwialiśmy piękną panoramę Sopotu i okolic. Następnie poszliśmy na Wzgórze Olimpijskie, na którym znajduje się cmentarz żołnierzy Armii Czerwonej -  wyzwolicieli Sopotu. Dalej zdobyliśmy Wzniesienie Strzeleckie po schodach wysokości 700m - kolejny punkt widokowy. Pod koniec naszej wycieczki mijaliśmy staw tzw. "Morskie Oko" przy ul. Moniuszki. Przy ulicy 1 Maja  zobaczyliśmy znajdujące  się Schronisko dla bezdomnych Zwierząt. W pobliżu, w pięknej, leśnej  scenerii znajduje się Sopocka Chata Góralska Harnaś, w której odpoczywaliśmy przy kominku popijając gorącą herbatę.

Długość wycieczki  wynosiła ok. 10 km.

Wycieczkę po pięknych lasach i okolicach Górnego Sopotu przygotowała i  prowadziła kol. Grażyna Musiał przy współpracy swojej koleżanki Asi Adamczyk- mieszkanki  Sopotu.

Relacja : kol. Grażyna Musiał
Zdjęcia: kol. Grażyna Musiał.